10 tips voor een week met minder prikkels

Bijgewerkt: jan 31

En meer tijd om andere leuke dingen te doen!


Geen tijd om te lezen? Je kunt deze blog ook als Podcast luisteren! Link onderaan het blog.


Heb jij het e-book In 10 stappen je hoofd opruimen al gedownload? Ben je inmiddels begonnen met schrijven? Geen tijd? Te druk? Te veel te doen in te weinig tijd? Je kunt je afvragen wat je kunt doen in het leven van alle dag om meer tijd te creëren voor dingen zoals schrijven of om meer mindful te zijn (Lees meer over Mindfulness in het blog Mindfulness Stappenplan, iedereen kan het!). Krijg je een melding van je telefoon aan het einde van de week over je schermtijd (dus de tijd die je hebt doorgebracht met kijken naar het scherm van je telefoon) en zo ja, wat zegt hij dan? Hoeveel uur heb je naar dat schermpje gekeken? Was het allemaal nuttig? Was het allemaal voor werk? Hoe lang zit je op Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, et cetera, als je daarmee begint? En als je 's avonds klaar bent met eten, wat ga je dan doen? Naar een ander beeldscherm kijken, zoals de computer of TV kijken, lezen, gamen of sporten? Hoe vaak en hoeveel uur doe je dat eigenlijk per week?



Hoe kun je in een week het aantal prikkels verminderen?

Mensen klagen altijd dat ze druk zijn en nergens voor tijd hebben. Hoe zou jij het vinden om de aankomende tijd méér tijd te hebben? En wat zou je met die gewonnen tijd willen doen? Wees concreet en vertel mij nu eens wat het eerste is wat in je opkom? Wat ga je doen? Als ik je zeg dat je aankomende week minimaal 2 uur extra hebt om iets te doen wat je al heel lang wilt doen, wat is dat dan? Hoe graag wil je het? Want als je echt gemotiveerd bent om te stappen te nemen dan kun je overwegen het volgende te doen. Het makkelijkste is door dingen te laten. Door dingen niet te doen. En doe datgene dan ook wat je wil doen! Hieronder een aantal tips:

  1. Doe je horloge af. Je hebt het niet nodig. De tijd zie je echt overal. Soms tot vervelends aan toe! Als het kan laat je dan niet leiden door je horloge. Eet als je honger hebt, drink als je dorst hebt, beweeg als je te lang zit en ga slapen als je moe bent. Klinkt heel simpel maar velen van ons zijn vergeten te luisteren naar ons lijf.

  2. Zet je telefoon 's avonds op "Niet storen 🌙" en leg hem weg, ergens uit de buurt, aan de lader. Zo kom je niet in de verleiding en krijg je geen meldingen of geluidjes die je triggeren om je telefoon te pakken en te kijken wat voor melding je hebt gekregen. Je kunt nu zelf een moment kiezen om te kijken als het jou uitkomt.

  3. Ga eens na hoeveel meldingen en push-berichten je "aan" hebt staan op je telefoon. Whatsapp, YouTube, Nu.nl, Facebook, e-mail, Wordfeud, Candy Crush, enzovoort. Hoe reageer je daar op? Kun je het laten gaan of moet je gelijk kijken? Je kunt een heleboel meldingen uit zetten, of whatsapp-groepen een jaar lang dempen (wel meldingen maar geen geluid). Als je deze week een melding krijgt dan kun je je ook afvragen of de melding nuttig is om direct te krijgen, of dat het kan wachten tot jij de meldingen wilt zien.

  4. Neem je telefoon niet mee naar de slaapkamer of naar de eettafel, het is een ware conversatie-killer! En zet dan in de slaapkamer of aan de eettafel de tv ook niet aan. Je kunt zelfs besluiten de tv uit je slaapkamer weg te halen. Ik zie zoveel mensen tegenwoordig bijvoorbeeld in een restaurant, tegenover hun diner-partner zitten, met een mobiel in de hand, naar een schermpje te kijken, zonder een woord met elkaar te wisselen. Of thuis op de bank zitten eten, met de tv aan. Wij gebruiken deze tijd aan tafel om de dag door te nemen. Met kinderen ideaal om te polsen en aandacht aan elkaar te geven (maar dat is net zo belangrijk om te vragen aan je partner!) Hoe was jou dag vandaag? Wat was het leukste van vandaag? Wat was minder leuk? En op zondag maken we samen de weekagenda. Zo weten we van elkaar hoe de week eruit ziet. Op deze manier hebben we zeker één uur gepraat, aandacht gegeven en geluisterd naar elkaar.

  5. Als je gaat werken, laat je telefoon in je tas. Zo kun je gericht je werk doen, zonder afgeleid te worden door berichten of meldingen. Je hebt waarschijnlijk al genoeg schermen om naar te kijken. Misschien ben je dan zelfs sneller klaar met je werk! En dat geeft je weer meer tijd. Zet desnoods een timer zodat je gericht een bepaalde tijd neemt om je telefoon te checken. De app Be Focussed kan je zelfs helpen met timemanagement. Waar wil je tijd aan besteden en hoe lang? Hoe lang kun je je eigenlijk focussen op één ding? Ik merkte dat mijn concentratie vrij kort was en dat ik dat weer heb moeten trainen om langer te kunnen focussen. Ik was zo gewend geraakt om meerdere dingen tegelijk te doen.

  6. Als je tv gaat kijken, ga niet zappen maar kies gericht wat je wilt kijken en zet daarna de tv uit. Je hebt gezien wat je wilde zien, voorkom het oneindige zappen naar iets wat je toch niet wilde zien, zonde van je kostbare tijd! Je kunt overwegen om je "gewone tv-abonnement" te schrappen zodat je alleen naar programma's en series gaat kijken die je boeiend vind. Als dat te rigoureus is, dan kun je de series/programma's/films opnemen en terug kijken. Scheelt je heel veel reclame, wat je al minstens 20 minuten winst oplevert, per programma! Dat loopt dus al gauw op naar een uur waarin je heel wat anders had kunnen doen...

  7. Een week geen journaal kijken of kranten lezen. Wil je deze week toch op de hoogte blijven, kun je bijvoorbeeld op de radio het nieuws luisteren, dan weet je binnen 2 minuten het belangrijkste actuele nieuws wat speelt, het weer èn het verkeer. Hiermee heb je toch weer minimaal 30 minuten gewonnen denk ik! Het geeft je meer ruimte in je hoofd, werkt meer rustgevend en zeker als je (hoog-) sensitief bent kan dit een verademing zijn voor je humeur en je ziel.

  8. Stop met werken na 8 uur 's avonds. Als het niet in de dag past, dan past het niet in de dag. Als dit dagelijks het geval is, dan is er iets mis met je workload of je time-management. Niet nog even je mail checken. Dat is toch weer werk, helemaal als er een actie op moet volgen (een reply, een notitie, een whatsapp-bericht, et cetera). Als je geen zelfstandig ondernemer bent, dan is morgenochtend vroeg genoeg. Als je wel zelfstandig ondernemer bent, kun je je afvragen hoe nodig het is om je mail te blijven checken en of je daar wellicht een modus in kan vinden waarbij je bijvoorbeeld 1x per uur checkt of er brand is, zo niet dan kan het ook wachten tot morgen. Je lijf en je hoofd hebben het nodig dat je ontspant en dat gaat niet als je werkt. Ook niet als het thuis op de bank is, werken is bij voorbaat niet ontspannen. Werken tot laat heeft invloed op je hormonen en je slaap. Wat dan weer van invloed is op je gezondheid.

  9. Geef social media een tijd en een plek. Liefst niet op je mobiel. Spreek met jezelf af dat je dit een half uur of maximaal één uur per dag bekijkt.

  10. Heb je veel Facebook vrienden? Kijk dan of er mensen tussen zitten die je niet per se wilt zien op je tijdlijn maar waar je wel bevriend mee wilt blijven. Je kunt dit eenvoudig doen door ze bijvoorbeeld 30 dagen te snoozen of door aan te geven dat je helemaal geen updates meer van hen wilt zien. (Gebruik de 3 bolletjes naast het bericht, de persoon zelf kan dit overigens niet zien) Dit kan je tijdlijn-feed enorm opschonen.

Realiseer je dat het gebruiken van je telefoon, tablet, computer, gamen, en de continue stroom aan informatie, prikkels zijn. Deze prikkels werken als een drugs, en deze drugs worden een verslaving. Je raakt verslaafd aan de dopamine die het je geeft. Merk maar wat er gebeurd als je even niks te doen hebt. Als je moet wachten op de bus of tram. Of als je je verveelt. Wees er dan bewust van dat je de verleiding voelt. Probeer het dan te weerstaan.


Gun jezelf de rust en ruimte om een week geen of in ieder geval minder prikkels te krijgen. Ik ben benieuwd hoe je het vindt! Wat je hebt gedaan met je tijd. Heb je gedaan wat je wilde doen? Hoeveel tijd heb je gewonnen? En hoe heb je het ervaren? Wees gewoon nieuwsgierig en laat je verrassen door wat je brein dan gaat doen...


Wees lief voor jezelf!





#happytherapy #coaching #therapie #Amsterdam

Niet gevonden wat je zocht? Probeer de zoekmachine:

De praktijk:

Praktijk Vaillantlaan

Jan Olphert Vaillantlaan 70

1086 ZA  Amsterdam IJburg

06-36541819

PIT Praktijk Amsterdam Noord

Mariahoevepad 1

1035 WH  Amsterdam Noord

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Instagram Social Icon

Aangesloten bij:

Licentienummer 190091R

Lidnummer: 18018

© copyright 2020 Marga Hogenhuis