Wat kun je doen bij een Burn-out? - 1

Bijgewerkt: jan 31

Bij mij in de praktijk komt een vrouw van middelbare leeftijd, een leidinggevende van een groot bedrijf, die tegen een Burn-out aan zit. Je hoort het woord niet meer vaak, maar ik zou zeggen dat ze zwaar overspannen is. Het zijn meestal de mensen die het goed willen doen en zorgzaam zijn die een burn-out krijgen. Mensen met een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en enthousiasme. Ze zijn nooit ziek en gaan er helemaal voor. Als ik naar haar kijk en luister hoor ik en zie ik de symptomen als "Ik ben ontevreden met mijn werk, ik ben geïrriteerd en val uit tegen mensen uit, ik kan mij niet meer goed concentreren op mijn werk en mijn gevoelens over mijn werk zitten mij dwars in mijn privé leven." Ze heeft zich voor het eerst in haar leven ziek gemeld zonder dat ze koorts heeft...


Maar ze is er echt ziek van. Slecht slapen, moe, vergeetachtig, etc. Burn-out, bijna burn-out, overspannen zijn is geen grapje. Als je erin zit, kan het lang duren voordat je eruit bent gekrabbeld. Het heeft impact op jezelf maar ook net zoveel op de mensen om je heen. En als partner ben je helemaal de klos want zelf mankeer je niks maar speelt er van alles waar je ontzettend last van kunt hebben. Maar dat is een heel ander onderwerp en niet voor nu!


Ze heeft ongelofelijk veel humor en zelfspot. Ik vraag haar hoe de afgelopen week is geweest. "Nou die was helemaal K. Het was verschrikkelijk, er moest van alles en ik voelde overal weerstand. Ik ging weer overnieuw beginnen en weer die weerstand. Uiteindelijk heb ik zes brieven geschreven met verschrikkelijke tegenzin. (red: Ze had van mij huiswerk gekregen om één brief te schrijven) Ik voel me vreselijk en ik ben helemaal niet ok deze week. Dus het was een hele goed week!"


Ik kan goed samen met haar lachen om haar zelfspot. "Ja," zeg ik "als het begint te schuren en het is onwennig, is het meestal een teken dat je iets nieuws aan het leren bent! Dus inderdaad, goed bezig!"


Burn out in het bedrijfsleven

Ze vertelt over wat ze voelt in haar maagstreek en ze kan heel mooi beeldend vertellen:


"Er zit een enorme knoop in mijn maag... Het is alsof er een hele boel zooi op mijn buik ligt. Als een drab, viezigheid, letterlijk een zware last. Smerige en slijmerige substantie met een diep zwart-bruine kleur, als dikke shit."

Ik laat haar gedistantieerd kijken naar wat er op haar maag ligt en door middel van de interventie Focussing haalt ze laagje voor laagje de shit-load weg. Onder deze laag komen prachtige lagen tevoorschijn, vol kleuren, bloemen, dieren, beweging en als laatste goudachtig licht.


Mijn hypothese is dat deze shit niet van de laatste tijd is maar een ophoping van shit van de afgelopen jaren. Ik vraag haar of ze ervoor voelt om dit stukje nader te bekijken. Lang verhaal kort, ze haalt het uit elkaar als een lange sliert. "Wat heeft het nodig?" vraag ik haar. In ieder geval meer kleur!


Spontaan bedenk ik dat zij daar iets mee kan. Ik rommel wat in de kast en haal meerdere stukken gekleurd Biais-band uit de naaidoos. Ik laat haar de band neerleggen als lange slang op de grond. Uit de letterbak tover ik een hele berg steentjes tevoorschijn en tenslotte trek ik ook nog alle bloemen uit de vaas die op tafel staan!


Op elke nare herinnering of traumatische ervaring legt ze een steentje en op elke mooie gebeurtenis een bloem. "Bijzonder om te zien maar ook confronterend dat er al zoveel leven voorbij is..." Dus ik rommel weer wat in de kast en trek er nog een stuk gekleurd band uit en leg het aan het einde erbij. Als zijnde de jaren die nog mogen volgen. Nu was het goed.


De impact van deze oefening kan ik moeilijk omschrijven maar het was zo ontzettend helend. De donkere laag voelde nu niet meer zo zwaar en er is meer lucht en ruimte voor de lagen eronder. Het werk is nog niet klaar maar deze oefening kan wel een enorme shift betekenen.


Realiseer je wel dat er een heel leven is "gespaard" voor die laag. Dat het niet in 1 uurtje opgelost kan worden of zelfs in een week. Je hoeft ook niet in een maand alles door te werken of je hele proces te doorlopen of je transformatie te hebben. Je mag daar best de tijd voor nemen. Je hebt je hele leven aan de shit-load gewerkt. Gun jezelf dan ook de tijd om dat op te ruimen. Geef je jezelf toestemming of permissie om tijd voor jezelf te maken. Dat is wat mensen met een burn-out misschien moeten leren; tijd en aandacht hebben voor jezelf en wat jij nodig hebt...


Wees lief voor jezelf!




Levensverhalen en psychotrauma - Ruud Jongedijk

Voor wie het interessant vindt, deze oefening is een spontaan eigen bedachte variatie op "Levensverhalen en Psychotrauma." Geschreven door Ruud Jongedijk.



#burnout #stress #perfectionisme #overspannen #happytherapy


Niet gevonden wat je zocht? Probeer de zoekmachine:

De praktijk:

Praktijk Vaillantlaan

Jan Olphert Vaillantlaan 70

1086 ZA  Amsterdam IJburg

06-36541819

PIT Praktijk Amsterdam Noord

Mariahoevepad 1

1035 WH  Amsterdam Noord

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Instagram Social Icon

Aangesloten bij:

Licentienummer 190091R

Lidnummer: 18018

© copyright 2020 Marga Hogenhuis